Contaminació acústica de les activitats econòmiques

Comparteix

Contaminació acústica de les activitats econòmiques

Podem exigir la mitigació de soroll i de vibracions (contaminació acústica) de les activitats econòmiques  que afecten els habitatges familiars?

En moltes ocasions els habitatges familiars es veuen afectats pels problemes de contaminació acústica originades pel funcionament d’activitats econòmiques de l’entorn. 

La contaminació acústica es defineix en la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Soroll, com:

Presència a l’ambient de sorolls o vibracions, qualsevol que sigui l’emissor acústic que els origini, que impliquin molèstia, riscos o danys per a les persones, per al desenvolupament de les seves activitats o per als béns de qualsevol naturalesa, o que causin efectes significatius sobre el medi ambient

Respecte el soroll, hem de distingir diversos conceptes relacionats amb l’origen i el destí del so:

  1. L’origen del so, anomenat “emissió” i que es defineix com “el soroll i vibracions produïdes per un emissor acústic, que es transmeten majoritàriament per l’aire”.
  1. El destí, anomenat “immissió” i que és bàsicament la contaminació produïda pel soroll i les vibracions que provenen dels emissors acústics. Dintre d’aquest concepte hem de distingir dos conceptes diferents, segons el destí del soroll i les vibracions:
      1. Immissió a l’ambient exterior: la contaminació produïda pel soroll i les vibracions que provenen d’un o diversos emissors acústics situats al medi exterior del centre receptor.
      1. Immissió a l’ambient interior: la contaminació produïda pel soroll i les vibracions que provenen d’un o diversos emissors acústics situats al mateix edifici o en edificis contigus al receptor.

Per la seva banda, el Decret 176/2009, de 10 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, i se n’adapten els annexos, defineix el soroll ambiental com:

“el so exterior no desitjat o nociu generat per les activitats humanes, inclòs el soroll emès pels mitjans de transport, pel trànsit rodat, ferroviari, marítim i aeri, i pels emplaçaments de les activitats.”

Les activitats que s’inclouen en el concepte de soroll ambiental són aquells provinents de qualsevol instal·lació, establiment o activitat, pública o privada, de naturalesa industrial, comercial, de serveis o d’emmagatzematge, tal i com assenyala la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica.

Com podem veure, el concepte d’activitats regulat en la normativa reguladora dels sorolls és ampli, englobant tot tipus d’activitats econòmiques de titularitat pública o privada que es situen tant en sòls urbans o com no urbanitzables.

Quines activitats econòmiques estan sotmeses a aquestes limitacions acústiques?

Totes les activitats econòmiques legalment implantades estan sotmeses a les limitacions de soroll exigides per la normativa. Majoritàriament en nuclis de població trobarem la presència d’activitats econòmiques com per exemple: petits comerços, supermercats, bars, restaurants, tallers de reparació de vehicles, serralleries, perruqueries o d’altres activitats al servei del ciutadà. Totes aquestes es sotmeten a les limitacions acústiques de la vigent normativa sense cap tipus d’excepció.

Com es regulen els valors límits d’aquestes activitats?

La vigent normativa estableix que les activitats no ha de sobrepassar els valors límits d’immissió a l’ambient exterior següents:

Mentre que els valors límit d’immissió interior, no podran sobrepassar els següents:

S’ha de tenir en compte que els emissors acústics han d’adoptar les mesures necessàries per no transmetre a l’espai interior de les edificacions destinades a habitatge o usos residencials, hospitalaris, educatius o culturals, vibracions que contribueixin a superar els valors límit d’immissió següents:

 

Qui té la competència per controlar els problemes de contaminació acústica originats per una activitat econòmica?

A priori la competència per controlar els problemes de contaminació originats per activitats econòmiques, exigir-ne l’adopció de solucions i sancionar als infractors, se li atribueix a l’Ajuntament del municipi on radiqui l’activitat econòmica, sigui tant en nucli urbà, en polígons industrials, com també en terrenys rústics.

La major part de problemes en matèria de contaminació acústica però, deriven dels problemes de soroll que els ciutadans deuen de suportar a l’interior del seus habitatges (nucli urbà), causats pel funcionament d’activitats econòmiques situades en el nucli urbà de la població.

El control o millor dit, la facultat inspectora atribuïda als Ajuntaments en matèria d’activitats econòmiques s’ha d’exercir per personal acreditat i amb formació professional suficient per atendre aquesta tipologia d’assumptes. Tot i això, cap la possibilitat que l’exercici d’aquesta facultat inspectora es delegui puntualment a les entitats de control autoritzades pel Departament de Medi Ambient de la Generalitat.

Finalment, cal afegir que la normativa sectorial reguladora de la contaminació acústica preveu que als efectes de la inspecció i el control d’activitats, la determinació dels nivells d’immissió s’han de dur a terme exclusivament a través de sonometries.

Podem sol·licitar l’ajut i la cooperació de l’Ajuntament si tenim problemes de contaminació acústica en el nostre habitatge originats per activitats econòmiques?

Doncs sí, l’actuació inspectora de l’Ajuntament es pot exercir tant d’ofici, és a dir, per pròpia iniciativa i convenciment de la pròpia Administració, com a través de denúncia, queixa o escrit presentat per qualsevol ciutadà.

Que hem d’esperar de l’Ajuntament davant d’un problema de contaminació acústica?

L’Ajuntament haurà d’acordar la pràctica de quantes actuacions prèvies siguin procedents per esbrinar els fets denunciats o perpetrats d’ofici. Aquestes actuacions prèvies poden ser tant d’anàlisi documental, com també l’actuació de personal de l’Ajuntament amb la condició d’autoritat, com d’altres que siguin necessàries practicar en el lloc dels fets.

En matèria de contaminació acústica és convenient revisar la documentació administrativa que va autoritzar l’inici de l’activitat per tal de conèixer les mesures d’impacte acústic que s’havien d’adoptar prèviament al funcionament de l’activitat. 

Del resultat de les actuacions prèvies practicades, si existeixen suficients indicis de la comissió d’una infracció en matèria de contaminació acústica, l’Ajuntament haurà d’acordar l’inici d’un procediment sancionador en el qual tipifiqui els fets i proposi una sanció econòmica a imposar. Aquesta tipologia de procediments, acompanyen normalment el dictamen d’altres mesures correctores que ha d’implementar l’activitat en les instal·lacions, maquinària o indret on es situï el focus emissor.

Si l’assumpte requereix d’urgència en matèria de salut pública i benestar a causa dels alts nivells de sorolls i vibracions, l’Ajuntament podrà adoptar les mesures provisionals que consideri convenients fins que sigui resolt el procediment. Aquestes mesures provisionals poden ser alguna de les següents:

a) Mesures de correcció, seguretat i control dirigides a impedir la continuïtat de l’acció productora del dany.

b) El precintament del focus emissor.

c) La clausura temporal, total o parcial de l’establiment.

d) La suspensió temporal de l’autorització que habilita per a l’exercici de l’activitat.

Quines sancions es poden imposar a les activitats econòmiques que hagin infringit la normativa reguladora en matèria acústica?

Les sancions que es poden imposar per infraccions lleus, greus i molt greus seran:

a) Infraccions lleus, fins a 900 euros.

b) Infraccions greus, des de 901 fins a 12.000 euros. Inclús poden comportar la suspensió temporal de l’activitat per un termini màxim de 6 mesos i el precintament del focus emissor.

c) Infraccions molt greus, des de 12.001 fins a 300.000 euros. Pot implicar a més, la suspensió temporal de l’activitat durant un termini superior a 6 mesos o un termini indefinit, existint la possibilitat de retirar temporal o definitivament l’autorització i el precintament dels focus emissors.

A més a més, si s’acorda en el procediment sancionador la imposició d’una sanció per la comissió d’una infracció, es faculta a l’Ajuntament per imposar una indemnització pels danys i perjudicis ocasionats.

Que hem de fer si l’Ajuntament no atén les nostres peticions?

En aquells casos en els quals l’Ajuntament no atengui la nostra denúncia o queixa per molèsties de soroll, el ciutadà té a dret a recórrer a la via judicial per exigir l’adopció al propi Ajuntament l’adopció i la imposició de mesures correctores a l’activitat econòmica infractora.

I si l’Ajuntament realitza actuacions prèvies, inicia un procediment sancionador contra l’activitat econòmica i acaba determinant que no hi ha incompliment en matèria de contaminació acústica?

De la mateixa forma, el ciutadà tindria la possibilitat de recórrer a la via judicial per exigir l’adopció de mesures correctores per mitigar l’impacte acústic.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

I accept the Privacy Policy