Suspensió de terminis administratius derivats de l’estat d’alarma

Suspensió de terminis administratius derivats de l’estat d’alarma

El passat dia 14 de març de 2020, per mitjà del BOE número 67, es publicava l’entrada en vigor del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarava l’estat d’alarma per la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19. Podeu veure’l a: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2020-3692

Aquesta situació d’alarma té com a única finalitat afrontar la situació d’emergència sanitària provocada pel coronavirus (COVID-19). Com ja es pot apreciar i viure en aquests darrers dies, la declaració d’aquest estat alarma té una repercussió transversal sobre tots i cadascun dels sectors de la societat (sanitari, sobre la seguretat, economia, turisme i d’altres com el sector judicial i el sector del dret administratiu).

Les mesures adoptades pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març com a causa del confinament de tots els ciutadans tenen una afectació sobre el sector serveis i, en conseqüència, sobre el funcionament del sector públic en quan a tramitació de procediments administratius. La primacia de la salut i la integritat de les persones repercuteix directament sobre el funcionament normal de les administracions públiques, moltes d’elles amb serveis mínims per fer front a situacions d’urgència i de perjudicis sobre els drets i interessos dels administrats.

Tenint en compte aquesta situació, el Govern estatal ha previst en la Disposició addicional tercera, del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, la suspensió dels terminis administratius.

Concretament, s’estableix la suspensió de termes (“términos”) i la interrupció de terminis per la tramitació dels procediments de les entitats del sector públic, entenen que s’engloben totes i cadascuna de les Administracions Públiques que engloben el sector públic. Aquest primer punt de la DA3ª entenem que es refereix a dues situacions diferents:

– La suspensió dels terminis màxims de resolució dels procediments administratius, és a dir, es preveu la paralització del temps màxims de resolució que s’atribueix a cadascuna de les Administracions Públiques que conformen el Sector Públic, per resoldre aquells procediments administratius en tràmit. Entenem en aquest sentit, i de conformitat al que disposa la D.A 4ª, sobre suspensió de la prescripció i caducitat, del mateix Reial Decret que, s’interrompen els terminis de prescripció de procediments administratius i la caducitat d’aquells procediments en tràmit tant si són favorables al drets i interessos dels administrats, com aquells que puguin ser desfavorables. Respecte l’afectació de drets i interessos dels administrats, el Reial Decret preveu en el punt  tercer de la D.A 3ª que, l’òrgan competent podrà acordar, mitjançant resolució motivada, les mesures d’ordenació i instrucció estrictament necessàries per evitar perjudicis greus en els drets i interessos de l’interessat en el procediment sempre que aquest manifesti la seva conformitat o quan l’interessat manifesti la seva conformitat amb que no es suspengui el termini.

– La interrupció dels terminis per la tramitació dels procediments, és a dir, entenem que el Reial Decret, pretén interrompre cadascun dels terminis fixats en la tramitació de procediments administratius. Entenem en aquest sentit que, principalment s’interrompen els terminis en curs per la presentació d’al·legacions en fase d’audiència o les terminis previstos per l’obtenció d’informes sectorials en el si dels procediments administratius o els terminis previstos per la pràctica de proves en els procediments sancionadors. Considerem que l’adopció d’aquesta mesura té com a finalitat garantir els drets i interessos dels administrats i no vulnerar per exemple, el dret de defensa en els procediments sancionadors. En consonància a la suspensió de terminis, aquesta mesura no afectarà als supòsits excepcionals previstos en la D.A 3ª i 4ª del Reial Decret 463/2020, de 14 de març.

Els terminis suspesos o interromputs pel Reial Decret es reemprendran en el moment que el mateix perdi la vigència. En un principi, aquest perdrà la seva vigència en un període de 15 dies naturals, sens perjudici que la evolució del coronavirus requereixi pròrrogues en la seva vigència. Això comportarà que, aquells terminis iniciats en el moment de la vigència d’aquest Reial Decret es reemprendran amb el còmput de temps que els restava per finalitzar.

Per tot, entenem que, fins la derogació de Reial Decret, els procediments administratius que no responguin als supòsits excepcionals previstos en la D.A 3ª i 4ª, quedaran suspesos respecte els terminis màxims per resoldre i interromputs respecte els terminis previstos de totes i cadascuna de les fases que els conformen.

#joemquedoacasa

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

I accept the Privacy Policy